Netco

Thuiswerken vs. remote werken

Thuiswerken vs. remote werken

Inleiding

Thuiswerken voor langere termijn is anders dan een dagje thuiswerken. We spreken dan ook liever van Remote Werken en met z’n allen remote werken is heel anders dan één collega die een dagje thuis werkt. We werken nu allemaal thuis voor langere periode en dat brengt een aantal valkuilen met zich mee, zowel persoonlijk als zakelijk, als organisatorisch. Om het geheel in goede banen te leiden zijn er afspraken nodig om het remote werken goed te organiseren.


Checklist

  • Doet je voip-telefoon/softclient het? Bel niet mobiel maar via je laptop over de centrale.
  • Gebruik een headset of AirPods.
  • Heb je de juiste software geinstalleerd?
  • Heb je een voeding voor je laptop.

Spelregels

Werktijden

  • We starten de dag om 09:00 uur met het GEHELE TEAM tijdens de standup over video. Wij doen dit met ons team van 15 mensen tijdens een video conference.
  • We sluiten de dag om 17.15 uur met een sun-down video conference. Zo starten we de dag met z’n allen en eindigen we de dag met z’n allen. Dit is goed voor het groepsgevoel, want één van de valkkuilen van het remote werken is dat je je al snel alleen kan voelen.

Communicatie & Interactie

  • Communiceer – asynchroon (niet broadcasten)
    • Probeer niet een kantooromgeving na te bootsen. Gebruik de tools die we hebben voor de normale communicatie. Minimaliseer het “Taak-switchen” en stuur niet voor ieder wissewasje een email. Stop de email overload. Kies het juiste communicatie middel voor de taak waar je aan werkt. Kan het een paar minuten wachten, een paar uur, of een paar dagen? Haal en hou je collega’s niet van hun werk als het niet persé moet.
  • Geef complimenten en bedank collega’s als dat nodig is. Juist ook tijdens de daily standup en sundown.
  • Als je “op zwart” moet gaan om je te focussen op bepaalde werkzaamheden laat het dan even weten met een status update of aan je directe collega’s.
  • Als je elkaar wilt spreken bel elkaar dan met een video app, zodat je elkaar ook nog kan zien.

Algemeen

  • Alle normale vergaderingen zoals sales overleg etc. Gaan gewoon door per videoconference
  • Iedereen kan voor € 100,- pp een declaratie indienen om zijn werkplek thuis te verbeteren. Denk hierbij aan een extra adater, stekkertje, kussentje, muismat, etc.
  • Als je weg van je werkplek of in gesprek (video /tel) pas dan je status aan.
  • Als je een niet werk-gerelateerde reden hebt om absent te zijn, laat het dan vooraf weten aan je manager of team-lead.
  • Probeer een “dedicated” werkplek te hebben/maken thuis. Zodat huisgenoten geen last van je hebben en jij niet van hen.
  • Als je kinderen hebt probeer dan met je partner om en om (per dag of halve dag) het eerste aanspreekpunt voor de kinderen te zijn. Want niets is zo vervelend als je werkgerelateerde stress gaat afreageren op je kinderen. Kinderen vergen tijd en aandacht en dat is soms lastig te combineren. Je werk kan in dat geval wel wachten tot ’s avonds en dan zal het je verbazen hoe productief je dan ineens kan zijn in een korte tijd.

Spelregels vergaderingen

  • Altijd op tijd: De vergadering start PRECIES op tijd. Zo vermijden we frustraties omdat we moeten wachten.
  • Setup 5 minuten van te voren: Degene die de vergadering organiseert start de vergadering 5 min. Dit voorkomt wachten en technische issues.
  • Hardware failure of een slechte verbinding wordt niet geaccepteerd: Als de audio/video Setup niet werkt, of je hebt ideeën om het beter te maken. Laat het dan weten.
  • Omdat we niet fysiek dezelfde ruimte delen, kan je dus ook niet zien wie er aan de beurt is voor de rondvraag. Daarom gaat op alfabetische volgorde van de voornamen.